Storytelling er en integreret del af alt, hvad vi beskæftiger os med.
Storytelling er en urgammel tradition, der har været brugt overalt på jorden. Danmark har fostret en af de største storytellere nogensinde i H. C. Andersen. Han skrev historierne, som han mente de skulle fortælles. I dag kender vi teorierne bag opbygningen og fortællingen af historierne, og meget af det genfinder vi i de gamle eventyr. Hvilket beviser, hvorfor storytelling er så virkningsfuldt og langtidsholdbart – når det gøres rigtigt. Byggeklodserne til at fortælle historierne er nok blevet forfinet gennem årene, men i bund og grund er det de samme byggeklodser.
Storytelling er et af de bedste redskaber til at formidle visioner og værdier. Ofte finder vi historien i de små detaljer, der gør hele forskellen og som mere end mange ord illustrerer og fortæller dette. Det er med til at give medarbejderne en bedre forståelse af virksomhedens DNA og er blottet for brug af klicheer. Storytelling kan ofte få selv de mest komplicerede sammenhænge til at fremstå lysende enkelt, hvorfor mange fejlagtigt tror, at bare man bruger storytelling så skal man nok nå målet.
At bruge storytelling rigtigt og i de rigtige sammenhænge er en svær disciplin, der ofte kræver meget forarbejde. Til gengæld kan værdier og budskaber holde i mange år, når det lykkes.